Lucie Jarkovská vystudovala sociologii na Masarykově univerzitě, kde vyučuje na oboru genderová studia. Věnuje se výzkumu v oblasti genderové socializace a genderových aspektů školství. Působí také jako lektorka v oblasti genderově citlivé pedagogiky. V poslední době se zabývá sexuální výchovou.
Autorčina anotace:
V dnešním světě na pohlaví nezáleží, slýcháme často. Pokud tomu tak opravdu je, proč je tedy jednou z prvních otázek, kterou rodiče již v těhotenství dostávají právě ta, zda to bude holka nebo kluk? Ptáme se právě proto, že na pohlaví záleží. Potřebujeme znát pohlaví, abychom mohli s dítětem komunikovat pomocí jazyka, který je třeba přizpůsobit ženskému či mužskému mluvnickému rodu. Dítě si již v raném věku začíná budovat genderovou identitu a je pro něj důležité zařadit se jako holka nebo kluk. Genderová identita umožňuje dítěti rozvoj, ale může ho i blokovat. Rodiče a další osoby podílející se na výchově mnohdy nerozvíjejí širokou škálu vlastností a schopností u dětí jen proto, že se domnívají, že se to pro kluka nebo pro holku nehodí. Striktně lpí na barevném rozlišení oblečení, na specifickém nákupu hraček. zlobí se na chlapečky, kteří projevují emoce – velký kluk nebrečí, a na holčičky, které si umazaly růžové šatičky – takhle se chová dáma? Potom se diví, že v pozdějším věku mají jejich synové problém se zvládáním vztahů osobních, ale třeba i pracovních, a dcery zajímá spíš to, jestli jim to sluší, než jaké mají ve škole známky. Během semináře se zamyslíme nad tím, jakými způsoby můžeme dětem pomoci k všestrannému rozvoji, aniž bychom omezovali jejich svět neprostupnými genderovými hranicemi.